انواع مصالح ساختمانی در اصفهان 2

انواع مصالح ساختمانی

در مطالب قبلی در رابطه با برخی از مصالح ساختمانی و کاربردشان در ساختمان صحبت کردیم. با مراجعه به لینک زیر با تعریف مصالح ساختمانی و تعدادی از مصالح آشنا می‌شوید.

انواع مصالح ساختمانی

در ادامه مطالب قبلی با توحه به تنوع زیاد مصالح ساختمانی در اصفهان، میخواهیم در مورد آهن آلان ساختمانی، انواع شیشه، انواع ملات،انواع سیمان، انواع گچ و برخی از مصالح نوین و امروزی صحبت کنیم. با تیم برج سپاهان شرکت بازسازی و پیمانکاری در اصفهان همراه باشید.

آهن آلات و انواع آهن آلات ساختمانی

آهن و اشکال مختلف آن به دلیل قابلیت شکل پذیری و مقاومت بالا در ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد. البته این مصالح اصولا به صورت خالص استفاده نمیشود بلکه آلیاژهای آن کاربرد دارد. آلومینیوم، فولاد، مس، چدن از جمله آلیاژهای آهن هستند که هریک ویژگی و کاربرد متفاوتی دارند. آهن آلات دوام و مقاومت سازه را افزایش میدهند ولی به دلیل عدم مقاومت آهن آلات در برابر رطوبت و هوازدگی که سبب زنگ زدگی و خوردگی می‌شود باید حتما از روکش‌های مختلف برای آنها استفاده کرد. برای ساخت انواع ابزارهای ساختمانی مثل انواع ورق، نبشی، میلگرد، تیر آهن و انواع درب استفاده کرد.

انواع شیشه

شیشه، متریال بسیار شکننده که قابلیت عبور نور را داشته و شفاف است. این متریال در ساختمان کاربرد زیادی دارد. در ساخت شیشه از سیلیکات و ماسه استفاده می‌شود. برای افزایش مقاومت این متریال از تثبیت کننده‌های مختلفی در تولید شیشه استفاده میشود. انواع شیشه شامل شیشه نشکن، شیشه ضد آتش، شیشه سکوریت، شیشه رنگی، شیشه دوجداره، شیشه رفلکس، شیشه خم و شیشه هوشمند مات شونده می‌باشد. که با توجه به ویژگی‌ها هریک برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند.

شیشه‌ی هوشمند مات شونده امروزه در خانه‌های هوشمند کاربرد دارد که باعث کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان می‌شود. به این ترتیب که با توجه به میزان نور ورودی به ساختمان به صورت خودکار مات میشود.

شیشه رنگی

این شیشه‌ها در رنگ‌های مختلف تولید شده و بیشترین جذب نور را دارند اما مقدار کمی از آن را عبور می‌دهند.

شیشه رفلکس

شیشه‌های رفلکس شبیه به آینه عمل میکنند به این ترتیب که نور را بازتاب کرده و اجازه دیده شدن داخل ساختمان در روز را نمی‌دهند ولی در شب این قابلیت را از دست می‌دهند. این شیشه طیف‌های مختلف نور را منعکس کرده و اجازه ورود آنها به ساختمان را نمیدهد.

شیشه دوجداره

زمانی که دوشیشه کنار هم قرار گرفته و فضای بین آنها با گاز آرگون پر شود شیشه دوجداره تولید می‌شود. این شیشه‌ها به دلیل خاصیت عایق بودن حرارت و صوت از اتلاف انرژِی به میزان زیادی جلوگیری میکنند.

شیشه لمینت یا نشکن

زمانی که شیشه‌ها ضربه بخورند به ذرات ریزی تبدیل می‌شوند. ولی شیشه نشکن زمانی که ضربه بخورد به دلیل اینکه در بین لایه‌های آن یک لایه‌ی نایلونی وجود دارد شیشه‌ها را کنار هم نگه داشته و اجازه‌ی پراکنده شدن را نمیدهد. لیمنت مقاوم‌ترین شیشه است که تحت حرارت و فشار توسط لایه‌های نایلونی که بهم چسبیده شده است تشکیل می‌شود.

شیشه سکوریت

این شیشه در اثر حرارت و سرد شدن ناگهانی ساخته می‌شود. در مکان‌های که مقاومت در برابر حرارت و ایمنی اهمیت دارد مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت درب‌های بدون قاب از سکوریت استفاده می‌شود.

شیشه خم

شیشه خم به دلیل قابلیت خمش و شکل قوسی مورد توجه معماران و طراحان دکوراسیون داخلی در اصفهان قرار گرفته است و از آن برای ساخت پنل‌های کنار راه پله استفاده می‌شود که فضا را بسیار جذاب و شیک میکند.

از شیشه برای نماکاری ساختمان، ساخت آینه، ساخت نورگیر، بلوک شیشه ای ، کاشی شیشه ای، درب و پنجره و المان‌های دکوراتیو استفاده می‌شود. امروزه شیشه‌ی دوجداره برای ساخت پنجره‌های ساختمان‌ها و شیشه رفلکس برای نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد.

نمای کرتین وال این روزها جلوه‌ی فوق العاده زیبایی به ساختمان‌های شهر می‌دهد.

گچ و کاربرد آن در ساختمان

پودر سفید و نرم که مستقیما از سنگ گچ تولید شده و هیچ افزودنی دیگری به آن اضافه نمیشود. گچ از مصالح زود گیر است. و برای ساخت انواع پنل‌های پیش ساخته، سفیدکاری سقف و دیوار‌های ساختمان، ساخت ملات و المان‌های دکوراتیو از آن استفاده می‌شود.

گچ انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است.

گچ سفیدکاری

رنگ این گچ کاملا سفید بوده و جهت پوشش دیوار استفاده می‌شود. قیمت آن مناسب بوده و بعد از گچ کاری دیوار، پوششی سفید و یکنواخت به دیوار‌ها می‌دهد.

گچ میکرونیزه

زمانی که گچ معمولی فرآوری شود گچ میکرونیزه حاصل میشود. از این گچ برای کشته کشی، سفیدکاری و گچ بری استفاده می‌شود.

گچ عاج

از این نوع گچ برای ساخت پنل‌های گچی و کشته کشی استفاده می‌شود. دانه‌های ریزی دارد و دیر گیر‌تر از سایر گچ‌ها است.

گچ کیپتون

این گچ اغلب برای انواع سطوح مثل سطوح فومی، بلوک‌های بتنی و بلوک‌های متخلخل غابل اجراست. این گچ نسبت به سایر گچ‌ها چسبندگی بیشتری دارد.

سیمان و انواع آن


از پر مصرف‌ترین مصالح ساختمانی که از ترکیب مواد آهکی مثل سیلیسیم و اکسید آلومینیوم ساخته میشود. این ماده که ظاهری پودری و نرم دارد به صورت فله یا کیسه ای فروخته میشود. ترکیب سیمان و آب بتن را میسازد که نقش مقاوم سازی انواع سازه‌ها را ایفا میکند.

سیمان انواع مختلفی دارد. سیمان پرتلند که از مرغوب‌ترین نوع‌های سیمان بوده و در سازه‌ها کاربرد دارد. سیمان رنگی که برای ایجاد سطوح صاف مثل نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود. که اغلب با اضافه کردن رنگ دانه به سیمان سفید تولید می‌شود. سیمان نسوز از مقاوم‌ترین نوع‌های سیمان است که در برابر حرارت، ضربه، آب‌های اسیدی، ساییدگی و مواد خورنده مقاومت بوده و از سیمان پرتلند زودتر سخت میشود.

از سیمان برای ساخت بتن، تونل ها، پل ها، سد ها، راه سازی و برخی قطعات پیش ساخته استفاده می‌شود.

انواع ملات

از ملات برای بهم چسبیدن سایر مصالح ساختمانی استفاده میکنند. زیرا این ماده که از ترکیب مواد دیگر حاصل میشود چسبناک بوده و از دو بخش ماده‌ی چسباننده و ماده‌ی پر کننده تشکیل می‌شود. که بیشترین حجم بتن به ماده پر کننده اختصاص دارد.

برای افزایش خواص ملات از برخی افزودنی‌ها شامل روان کننده ها، رنگدانه ها، مواد نگهدارند آب، هواسازها و مواد پوزولانی استفاده میشود.برای مثال مواد پوزولانی از حمله ترکیبات سولفات به ملات جلوگیری میکنند. ملات‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

ملات آبی: این ملات به منظور استفاده در محیط آبی ساخته شده و در مجاورت آب سخت می‌شود. ملات ماسه و آهک، ملات ماسه و سیمان و ملات خاک شنی از جمله ملات‌های آبی است.

ملات هوایی: ملاتی که در برابر هوا خشک میشود، ملات هوایی نامیده میشود. ملات گچ و خاک و ملات کاه گل از جمله ملات‌های هوایی است.

ملات ویژه: اگر به ملات معمولی موادی اضافه کنیم که قابلیت‌های جدیدی به ملات اضافه شده و امکان استفاده در مکان‌های مختلف را فراهم کند، در این صورت ملات ویژه خواهیم داشت. مثلا با اضافه کردن آب بند به ملات، میتوانیم در محیط‌های آبی مثل استخر و منابع آبی از این ملات استفاده کنیم.

مصالح جدید در صنعت ساختمان سازی

این روزها مثل تمام عرصه‌ها که روز به روز رشد کرده و دچار تغییر می‌شوند. مصالح ساختمانی نیز با پیشرفت تکنولوژی نوین‌تر شده و اشگال و ویژگی هایی جدیدی پیدا می‌کنند. برای آشنایی با این مصالح می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مصالح ساختمانی جدید




 




نظرات شما

    افزودن نظر شما