دیوار چینی

دیوار چینی

یکی از مراحل ساخت و ساز خانه دیوار چینی است که در ظاهر شاید کار ساده ای به نظر برسد که نیاز به تخصص آنچنانی ندارد. تجربه نشان داده است که در زمان زلزله بیشترین آسیب ناشی از ریختن دیوارهای داخلی و جدا کننده بوده و سازه آسیب چندانی ندیده است. اگر به دیوار چینی به عنوان یک کار ساده نگاه کنیم و دقت کافی برای اجرای آن نباشد شک نکنید در ادامه‌ی مسیر ساخت و ساز هزینه‌های بیشتری متحمل خواهیم شد. برای مثال شاقول کردن دیوار بسیار مهم است اگر دیوار خارجی شاقول نباشد حتی اگر بسیار مستحکم هم ساخته شده باشد در ادامه‌ی کار باعث افزایش مصالح مصرفی گچ کاری داخلی می‌شود. و همین هزینه‌ی کلی ساخت و ساز را بالا می‌برد.

درمورد مقاومت خانه در برابر زلزله بیشتر در شهرهای زلزله خیز این مورد اهمیت دارد. مثلا در شهر اصفهان که مشهور است زلزله اتفاق نمی‌افتد، چند سال پیش شاهد لرزش زمین بودیم. از طرفی تنها این مورد نیست، دیوار اصولی کار نشده به راحتی سر و صدا را منتقل می‌کند.

مقاوم سازی خانه در اصفهان و شهرهای اطراف اصفهان از مهم‌ترین اصول اولیه ساختمان سازی است.

پس حتما این مرحله هم نیاز به بررسی و دقت دارد. برای دیوار چینی مصالح متنوعی استفاده می‌شود که با توجه به بودجه‌ی پروژه و شرایط سازه انتخاب می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی مصالح دیوار چینی می‌پردازیم و معایب و مزایا هرکدام را بررسی می‌کنیم.



مصالح دیوارچینی

بلوک سفالی

در ساخت بلوک سفالی از رس به عنوان ماده‌ی اولیه استفاده می‌شود. استفاده از این بلوک در دیوار چینی سرعت پایینی داشته و در هنگام اجرا هدر رفت و پرتی دارد.از طرفی احتمال ایجاد کانال صوتی و حرارتی باعث کاهش عایق بودن می‌شود. البته استفاده ار فوم تا حدی تشگیل کانال صوتی و حرارتی را کم میکند. از مزایای این بلوک‌ها ارزان قیمت بودن است.

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از ترکیب آب، سنگدانه و سیمان تولید می‌شود. سرعت اجرای بالا، وزن پایین و چسبندگی کافی با ملات از مزایای این بلوک محسوب می‌شود. در مقابل احتمال ایجاد کانال حرارتی و صوتی و قیمت بالا از معایب این بلوک می‌باشد.

بلوک اتوکلاو

این بلوک از بتن سبک که با آهک، پودر آلومینیوم و سیمان ترکیب شده، تولید می‌شود. بلوک اتوکلاو در واقع یک بلوک سیمانی فوق سبک است. از ویژگی‌های خوب این بلوک این است که بار مرده به دلیل بافت متخلل بلوک کاهش می‌یابد. عایق صوتی و حرارتی خوبی است. در برابر آتش مقاوم می‌باشد و دیوارهای ساخته شده با این مصالح مقاومت بالایی دارند. شاید تنها عیب این بلوک‌ها قیمت بالا و افزایش هزینه ساخت و ساز باشد.

بلوک پرلیتی

پرلیت درواقع یک سنگ آتشفشانی سفید است. که اگر با سیمان ترکیب شود می‌تواند بلوکی با عملکرد عالی در مقابل حرارت و صوت تبدیل شود. ویژگی مثبت دیگر این بلوک وزن کم آن است.

پانل گچی

از پرکاربردترین قطعات پیش ساخته که به صورت توپر و سوراخ دار تولید می‌شود. سرعت اجرای بالا، عدم نیاز به گچ و خاک در زمان نازک کاری و وزن سبک از ویژگی‌های مثبت این بلوک هاست. ولی در مقابل در برابر رطوبت دوام ندارد.

اجرای دیوار چینی

رگه چینی

برای مشخص کردن فضای داخل ساختمان و محل قرار گرفتن قسمتهای مختلف خانه و تمایز آن‌ها از روش‌های علامت گزاری متفاوتی استفاده می‌شود. این روش‌ها باید به گونه ای باشد که هرکسی بتواند به راحتی تشخیص بدهد که این قسمت کدام بخش خانه است و بعد از اطمینان پیدا کردن از طراحی و به سراغ باقی مراحل برود. یکی از این روش‌ها رگه چینی می‌باشد. به این ترتیب که با یک رج بلوک یا آجر با ملات یا بدون ملات فضاهای طراحی شده را مشخص میکنیم.

شمشه گزاری

وقتی بلوک به بلوک دیوار چیده شده و بالا میرود در هر مرحله لازم است شاقول بودن و هم تراز بودن دیوار را بررسی کنیم برای این منظور احتیاج به یک شاخص داریم. این شاخص می‌تواند شمشه هایی باشد که به صورت عمودی در محل ابتدا و انتهای دیوار به وسیله گچ تثبیت شده است. در هر مرحله از چیدن دیوار با ریسمانی که بین دو شمشه وصل شده دیوار چینی را ادامه می‌دهیم.

بلوک گزاری

می رسیم به قسمت اصلی که چیدن دیوار با بلوک است. توجه داشته باشیم که باید بلوک مناسب و استاندارد فراهم کنیم. بلوک ارزان قطعا پرت بیشتری دارد و حین انجام کار آسیب‌های جدی ایجاد می‌کند. حتی اگر حین کار آسیب نبیند قطعا در ادامه مشکلاتی مثل عایق نبودن، ترک برداشتن و... اتفاق می‌افتد.

برای مثال بلوک سفالی باید کرم رنگ باشد اگر قرمز بود به این معنی است که خوب در کوره پخته نشده است. و یا بلوک‌های اتو کلاو، سیمانی و پرلیت نباید شن نما باشند. چون مقاومت کمی خواهند داشت.

یک اصطلاح در مرحله بلوک گزاری به اسم زنجاب کردن وجود دارد به این معنی که قبل از دیوار چینی، بلوک هارا درون آب خیس می‌کنند. به این کار زنجاب کردن می‌گویند. از این جهت انجام می‌شود که بلوک ملات را نسوزاند در واقع آب ملات را به خود نکشد.

اجرای فنی و درست دیوار ،چه دیوارهای باربر و خارجی، چه دیوارهای داخلی و متمایز کننده عمر سازه را طولانی‌تر خواهد کرد. و نقش مهم و اساسی در ایمنی ساختمان دارد.

گچ و خاک

درمرحله‌ی اول باید بپردازیم به اینکه چرا گچ و خاک انجام می‌شود؟ دو دلیل مهم دارد. اول اینکه برای قرار گرفتن لوله‌های تاسیسات در دیوار، لازم داریم شیار ایجاد کنیم. برای اینکه دیوار کمتر تخریب شود وآسیب کمتری ببیند گچ خاک کمک کننده است. دوم برای کاور کردن حفره‌های دیوار چیده شده و ایجاد یک سطح صاف برای روکش گچ سفید از گچ وخاک استفاده میکنیم. اینکه چرا از ابتدا از گچ سفید استفاده نمی‌شود این است متراژی که باید کچ شود و شیارها قطعا زیاد است و خاک از گج ارزان‌تر می‌باشد. پس صرفه این است که ملاتی با فرمول 80 یا 90 درصد خاک و 10 تا 20 درصد گچ استفاده میکنیم. هرچقدر کیفیت گچ مورد استفاده بهتر باشد مقدار گچ کمتری می‌توان استفاده کرد. این ملات ارزان و دیر گیر بهترین کاور برای دیوار است تا زیر سازی‌های لازم جهت سفیدکاری انجام شود.

نکات اجرایی گچ و خاک

ترکیب گچ و خاک در مقابل آب بسیار آسیب پذیر است. بنابراین لازم نیست تا کف ساختمان اجرا شود. زیرا برای کف ساختمان از سیمان خیس جهت کاشی کاری و سرامیک کاری استفاده می‌شود. 20 سانت به کف مانده گچ و خاک را تمام می‌کنیم. این 20 سانت محل قرارگیری قرنیز است.

لازم نیست تمام قسمت‌های دیوار با گچ و خاک پر شود. میتوان قسمتهایی را مانور داد که استفاده از گچ و خاک مصرف بالای گچ سفید را کاهش می‌دهد.

ستون‌های بتنی به دلیل اینکه قالب زده شده و سطح صافی دارند نیاز به گچ و خاک ندارند.

سقف‌ها الزامی ندارد که گچ و خاک شود به دلیل زمانبر بودن و نیاز به نیروی انسانی بیشتر به صرفه نیست. حتی اکر از لحاظ مصرف مصالح مشگلی نباشد.

در پایان کار گچ و خاک حتما گوشه‌ی دیوارها و کنج‌ها را بررسی کنید که قایم باشد. دیوارها شاقول بوده و سطوح دیوار صاف باشد. اگر با این دقت گچ و خاک انجام شود زمان سفید کاری کمترین میزان گچ مصرف شده و با لایه‌ی نازکی یوارها شکیل و سفید می‌شوند.

کیفیت خاک مورد استفاده هم مهم است. زمانی که خاک را در محل ساختمان تخلیه میکنید مراقب باشید چیزی با آن مخلوط نشود.

در نهایت اگر قرار باشد شما برای ساخت و ساز منزل خود تمامی این کارها را خودتان انجام دهید. مثل تهیه مصالح، کنترل کیفیت و مراقب کار بودن تا خطا کمتر شود. هم زمان از دست می‌دهید هم از کار اصلی خود عقب می‌مانید. بهترین پیشنهاد مشاوره با شرکت‌های پیمان کار و اعتماد به آنها می‌باشد.

برای داشتن خانه‌ی رویایی با ما تماس بگیر.





نظرات شما

    افزودن نظر شما

    مطالب مرتبط